W dniach 15, 19 i 20 maja 2025 r. uczniowie Szkoły Organizacji i Zarządzania z klas trzecich wzięli udział w warsztatach edukacyjnych „Prawa człowieka w szkole i w edukacji – kampania Zdrowa Szkoła”, zrealizowanych przez Stowarzyszenie Do!Pamina Lab w ramach projektu „Zdrowa Szkoła. Warsztaty zostały poprowadzone przez doświadczony zespół: Annę Jach-Falkiewicz – edukatorkę, ekolożkę i aktywistkę edukacyjną; Kingę Krupską-Firlę – projektantkę i twórczynię kreatywnych narzędzi edukacyjnych, w tym stempli MODULO; oraz Joannę Nowak – 17-letnią uczennicę Liceum Ogólnokształcącego im. A. Osuchowskiego, współprowadzącą zajęcia z perspektywy uczniowskiej.
Decyzja koordynatorów o dołączeniu do warsztatów była częścią świadomego i praktycznego przygotowania stażystów do udziału w zagranicznych stażach w ramach projektu „EUROPEJSKA PODRÓŻ W ŚWIAT KOMPETENCJI”, finansowanego z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”. Głównym celem było rozwijanie kompetencji niezbędnych do odnalezienia się w nowym środowisku pracy i pobytu za granicą – w tym zwłaszcza umiejętności radzenia sobie ze stresem, budowania relacji, elastyczności, otwartości oraz świadomej komunikacji. Dzięki dofinansowaniu projektu koordynatorzy zapewnili uczestnikom pizzę i napoje, dzięki czemu uczestnicy mogli zachować energię podczas kilku godzin zajęć po lekcjach.
Choć tematyka warsztatów koncentrowała się wokół koncepcji „Zdrowej Szkoły”, prawa do dobrej edukacji i relacji międzyludzkich, ich formuła i metodyka idealnie wpisywały się w założenia programu przygotowawczego do mobilności zagranicznej.
Uczniowie:
· uczestniczyli w zajęciach o emocjach, układzie nerwowym i neuroprzekaźnikach, co pomogło im lepiej rozumieć stres i sposoby jego regulacji,
· poznali znaczenie zdrowego środowiska edukacyjnego i pracy, co przekłada się bezpośrednio na ich przyszłe doświadczenia w międzynarodowym kontekście,
· rozwijali kreatywność, współpracę i wyrażanie własnych wartości, tworząc hasła i ilustracje kampanii społecznej dotyczącej relacji, różnorodności i empatii.
Zajęcia miały charakter praktyczny, angażujący i refleksyjny – uczniowie nie tylko zdobywali wiedzę, ale przede wszystkim doświadczali, jak ważne są mechanizmy wspierające dobrostan psychiczny i społeczny w nowym otoczeniu. Dzięki pracy metodą warsztatową oraz twórczym działaniom (m.in. za pomocą stempli MODULO) uczniowie rozwijali również pewność siebie, umiejętność pracy w grupie oraz samoświadomość – kluczowe kompetencje w kontekście zagranicznej mobilności.
Warsztaty były więc integralną częścią programu przygotowawczego i realnym działaniem w ramach projektu Erasmus+, którego celem jest wyrównywanie szans i wsparcie młodzieży w bezpiecznym, świadomym wejściu w nowe środowiska zawodowe i kulturowe.
Warto dodać, że powstałe w trakcie warsztatów hasła i ilustracje zostaną wykorzystane w kampanii społecznej promującej idee „Zdrowej Szkoły.